söndag 12 april 2009

Påskdagen.

Det har varit åter en strålande dag.
Jag har åkt runt lite i markerna och kollat. Inne på åteln vid jaktstugan har det inte vart en enda gris på två veckor nu. Kan undra varför.. Men på Hedebon´s åtel är det full fart varje natt. Där ska det nog lyckas på torsdagkväll.
Jag såg att det fanns dåligt med saltstenar ute, så det får jag ordna under veckan. Det var vist slut i vårat lager så vi får iväg och köpa fler.

Bilden är från en vacker solnedgång ifjol. De var nog i juli tror jag. Ja, det är snart semester igen..

Ikväll var jag ute och gick lite runt hemmet. Det ser ut som att rådjuren har repat sig riktigt bra. Det var tre stycken på gärdet söderut och hela fem stycken på det norra gärdet.
Åtta stycken på ca. tio hektar åker.
På våra 1042 hektar som vi jagar på tillsammans så är cirka 500 ha. åker. 50* 8 är 400??
Nej så många tror jag inte att det finns, men att dom har ökat de sista året är helt klart.

Sitter och kollar på http://www.viltdata.se/ och ser hur älgstamen på bara några år i vårat älgskötselområde har gått åt rätt håll. Det finns ju många idéer om hur man ska göra för att få en bra tjurstam. Min åsikt är att i all den stund det finns nån begränsning vad det gäller taggar, så sparar vi i alla fall "dom "tjurarna. Vi har i vårat skötselområde sparat alla tjurar med tre taggar eller fler i tre år nu. Och skjuter något lag fel, så blir en mindre nästa år att fälla för dom.
I ett angränsande skötselområde sparar dom alla mellan 4-8. Och i ett annat sparar dom allt upp till 6 taggar.

Jag har som jag skrev tidigare i veckan sett flera tjurar. Det är ju inga horn på dom nu, men de syns att de blir fler än fyra på allihop dom. Hoppas att A-licenserna som delas ut av länstyrelserna nästa säsong också har nån begränsning vad det gäller taggar. Står det inte redan nu att dom ska spara 4-8 de med??
Synd att det inte föjls i nån större utsträckning..
Jag hoppas att B-områden försvinner snart med. Stod det inte skrevet -76 att de skulle vara med under en övergångsperiod.

Hmm, den har ju hållit på i 33 år nu... Jag vet att jag trampar på "öma" fötter nu, men jag står fast vid, att har du inte mer än 50 hektar så ska du inte skjuta en vuxen älg per år....

2 kommentarer:

karin sa...

Håller med dig angående jakt av vuxen älg och vilka ytor man prata om!!
Japp, nu blir det saltstenar som ska ut, och utfordring av grisar!
Vi såg sååå mycket bök i skogen i går, men tyvärr ingen av hyddorna var bebodda, tre stycken tomma!
Det blev vi häpna över!
Bara att traska runt marken och sjöarna och kolla var dom tagit vägen!
Ha en bra dag!

karin sa...

Alltså ingen bäverbök utan grisbök.
! Hahahaha. blev lite "luddigt" skrivet..men du fattar nog!!