fredag 30 oktober 2009

Hjortbröl och långhåll.

Först nu ikväll fick jag för första gången i höst höra dovhjortens brunstbröl. De är ett spöklikt läte, som kan liknas vid "Alla helgons heliga natt"!

När jag fick höra detta för första gången på våra marker, för ca. 15 år sedan, så fatta jag inte va det va för djur som lät så.

Har nog inte visat denna bild förut.

Veckan före ägjakten, så va var vi några stycken som prövade att skjuta på lite längre håll.
De flesta vill ju skjuta in på cirka 80 meter.
Sen kommer alltid frågan:? "Hur möcke överslag sa ja ha, för å träffa rätt på 150meter??""
Själv har jag hållt på med kulskytte en del, både bana å fält. Jag blev aldrig nån mästare, men erfarenhet har de gett mig.
Jag brukar skjuta in med 45 mm. överslag på 80 meter. Med min 30-06 träffar jag då en kullting med 2 hjärtskott på 180 meter..

Har suttit vid åtel i två kvällar. Har gått hem vid cirka 23.30. Visst är de då klart att dom har vart där efter mig båda nätterna.

Fredagsmys idag, och bortbjuden på öl imorgon. Men på söndag ska jag sitta tills dom kommer. Kan nog flexa in sent på jobbet på måndag, eller ta ledigit hela dagen..

1 kommentar:

Jaktidiot sa...

Lycka till på söndagkväll! :)