fredag 26 november 2010

Vinter och snö.

Så har vi gått in i vintern igen.

Tycker inte att de är alls länge sedan det sluta snöa förra vintern.


Men det har säkert med växthusefekten att göra. Sedan finns det ett fenomen som är typiskt för våra trakter.Det kallas för "Vänersnö". När det, som det har vart den sista veckan, nordostliga vindar, så drar det ner snö från Vänern och ner över där jag bor. Bara två mil bort, i komuncentrat, så är det bara cirka tio centimeter snö. Här hemma på våran tomt har vi mätt mellan 49- 62 cm det senaste dygnet. Blir väl ett snitt på typ 55 cm....



Enligt Polman så beror det på Negativ NAO


"Att vi har så kallt över oss just nu hänger, på en regional skala, ihop med att vi har ett långvarigt högtryck över oss. I högtryck sjunker luften sakta vilket gör att den torkar ut och luften blir fri från moln. Vintertid skapar klart väder kyla pga att energi strålar ut i rymden utan att kompenseras av inkommande solenergi.

På en större skala kan kylan beskrivas med att vi nu har en kraftigt negativ fas av ”North Atlantic Oscillatorn”, NAO (kallas ibland även ”Arctic Oscillation”, AO). 
NAO är ett index som beskriver skillnader i lufttryck mellan polarregionen och mellanbreddgraderna (ungefär 45 grader nord).

När NAO nu är negativ så innebär det att lufttrycket är högre än normalt över polarregionen och lägre än normalt på mellanbreddgraderna. Det här påverkar i sin tur vindar, nederbörd och temperaturfördelningen på norra halvklotet.

Det är kallare än normal över Europa/Ryssland och stora delar av USA. 
Samtidigt så är det varmare än normalt över nordligaste Amerika, Grönland, Nordpolen och östra Sibirien ""

Kanske är så.. Hoppas bara att vindarna vänder snart. Annars är det ju slutjagat med hundar på våra jaktmarker för denna säsongen. När vi äntligen fick till kalvjakt tills den sista februari, så sätter snön stopp för den redan innan första advent.



Ikväll tog jag en tur in till grisåteln. Fick hittat en gammal ryggsäck som rymde 30 kg majs. Trots att det bara va 400 meter som jag fick gå i den djupa snön, så var jag uppe i maxpuls redan efter 200 meter. Trots allt så orkade jag ända fram. Hm, börjar man bli gammal tro?
När jag väl kom fram till spridarn, som jag trodde var tom, så visade de sig att det bara hade hängt sig lite. Men jag bar inte hem majsen igen, utan fyllde upp spridaren till bredden..



Ser inte ut som att det är så mycke gris där, men dovhjortarna har det inte enkelt heller att finna mat i snön, så dom är också välkomna att äta av det som finns vid åteln.



På söndag ska jag strax söderut, mot GBG, för att släppa Buck. Får hoppas att det inte är så mycke snö där. För då orkar inte husse med...



Hitta en bild som jag tog på Hunneberg i våras.
Får hoppas att det blir vår en gång till.



Denna bild är jag rätt nöjd med själv, och de är inte ofta jag är de....

Hoppas ni alla får en Trevlig Första Advent!

1 kommentar:

Unknown sa...

Eftersom du studerar väderfenomen så ligger du ju inte och sover hela lördagseftermiddagar