söndag 11 mars 2012

De händer som grävde...

Idag har de vart en fantastisk vårdag. Så jag snörade på mig kängorna och tog en promenad i strålande solsken.


Turen gick över en mosse.
Kan undra hur länge sedan det är som inte fanns ett enda träd på mossen?

På mossen har det grävts upp torv. Anntar att det var till strö. Snart finns det nog inte många som har något minne av detta handarbete..



Under åren har det även vart ett kärt tillhåll för änder. En del tranor har också vandrat runt här. Nu är snart igenväxt i dom gamla torvgravarna.



Lite spännande är det att kika in i dom gamla torvladorna.
Uppfinningsrikedomen har de inte vart något fel på...
Ladorna lutar mer och mer för varje år som går.


En del har lutat sig tillbaka för gott.


När jag gick runt där och funderade på alla de händer som har grävt upp torven här på mossen, så kom jag tänka på en dikt av Tage Danielsson.

Tryck HÄR så kan ni läsa om "De händer som grävde på Göta Kanal"











3 kommentarer:

Lindsjö taxar sa...

Vilken fin serie av bilder! Bra jobbat. Bra text till med....

Kvistabo´n. sa...

Tack. Ibland får man till det..

Lindsjö taxar sa...

Det är olika bockar på bilderna faktiskt, har mer bilder på andra bockar som jag tagit i helgen som kommer i inlägg inom kort.