fredag 29 juni 2012

Semester.

Nja, inte än riktigt för min del. Men uppe i "Storegårn" tycks dom flesta redan ha börjat sin. 

För en dryg månad sedan skickade jag ett mail till alla 12  riksdagsledarmöter i valkrets Älvsborgs Län  Norra med en fråga om hur deras parti såg på vargfrågan.  Detta var innan arbetsplatsolyckan på Kolmården. 
Jag hade ju trott att de fanns lite intresse hos ALLA partier att få min rösta vid nästa val 2014.
Men av min förvåning så var det BARA två ledarmöter som hade ork att bry sig om mitt lilla mail med endast tre enkla frågor. Jag levde med den tron att fler slogs om min röst, men där tog jag fel. Jag fick rösträtt som en av dom första artonåringar redan 1976. Min partiflagga har svajat åt dom flesta håll under alla dessa år. Har kanske alltid vart lite den som går mot strömmen, men dock alltid inom ramarna för valbara partier i riksdagen. 

Jag kommer nu och här att visa min fråga, och dom två svar som jag hitills har fått:

  1. Vad är din inställning till vargen?
  2. Är DU och ditt parti beredda att betala miljoner till "vargsäkra staket" så att det går att hålla vargen på rätt sida?
  3. Hur många vargar skall vi ha? En stam med ett "tak", eller vill du att den ska få växa fritt?


Jörgen Hellman/LED/S/Riksdagen@Riksdagen, 

Hej!
Några punkter om vår vargpolitik.
"Vi är positiva till de nya regler för utökad skyddsjakt som regeringen beslutat om men anser att gemensamma riktlinjer för jakten måste utarbetas för länsstyrelserna. I dessa riktlinjer bör ett ökat lokalt medinflytande för förvaltningen av vargstammen ingå.Vi behöver en 20 årsplan för att förstärka genetiken av vargen. Men stoppa inplanteringen av varg! Vargstammen ska genetisk förbättras genom naturlig invandring som på olika sätt kan stimuleras        Det nationella taket för vargstammen har avskaffats. Vi anser att det enda relevanta är tak i enskilda kommuner där vargstammens storlek innebär stora svårigheter för djurhållning och jakt. Detta tak kan regleras genom den utökade skyddsjakten. Anslå mer pengar för rovdjursersättningar, stängselbidrag etc Hej - här kommer svar på dina frågor. !""






Så min fråga till dig är: 

1.  Vad är din inställning till vargen? 
"Ska finnas men inte på landsbygdens bekostnad. Med det menar jag att utökningen av §28 för att skydda tamboskapen var en viktig pusselbit när vi införde den, regionaliseringen av jakten som vi anser att vi ska tillbaka till på allvar så fort det går, att vi vill väga in hur det påverkar villkoren för att verka och bo i vargrevir ska beaktas i den fortsatta rovdjurspolitiken - därför har vi tillsatt en utredning eftersom den förra inte tittade på det." 



2.Är DU och ditt parti beredda att betala miljoner till "vargsäkra staket" så att det går att hålla vargen på rätt sida? 
"Ja."



3. Hur många vargar skall vi ha? En stam med ett "tak", eller vill du att den ska få växa fritt? 

"Jag och centerpartiet vill ha så liten stam det bara går utan att ha problem med genetiken. För att minimera det så är vi öppna för att sätta ut valpar.""



Mvh Annika Qarlsson

Hoppas alla i riksdagen får en fin och lugn semester. De önskar jag dom verkligen. Vargen är ju bara en liten fråga av alla som dom har att tänka på.. 






Så här lugnt och fint hoppas jag att min, och även din,  semester blir.När vargen har härjat fritt ett tag så ar det väl fiske som gäller..


OBS. Personen på bilden har inget med vargen att göra. han är en storfiskare..... :)

Inga kommentarer: