onsdag 21 juli 2010

Små och stora bett..

På tisdagen var det kanonväder här nere i söder. Jag tillbringade hela dagen på stranden, så nu är man snart helgrillad. Har även lyckats få en skånsk fästting att bita sig fast på mig. De är nog den första som har klarat av att sätta sig på mig. Vi var inte i några TBE-områden den dagen, så vi får hoppas att det går bra.

När vi är här nere i Skåne så brukar jag roa mig med på kvällarna att meta lite i Skivarpsån. Så även i år köpte jag ett metspö med några revar för att pröva lyckan. I måndags kväll hade jag turen att få upp en liten abborre på ca 3 hg. Fick även mata några till med min mask.
Så i gårkväll gick jag till ån igen för att försöka slå detta rekord. Men jag körde åter den snälla varianten och matade fisken med min dyrt inköpta mask.
Men när hade stått där i cirka en timme så kom det en ryggfena och skar genom ytan. För skojs skull slängde jag ner masken framför näsan på honom. Kunde aldrig tro att han skulle hugga på den. Men de sa pang med en gång. Han var strax i ytan igen och visade sig. Å de var ingen dålig frire Jag bedömmer att den var minst 60 centimeter lång. De blev ingen lång kamp. Redan efter 10 sekunder var det avgjort. De som jag tror var en havsöring eller nåt liknande, avgick snabbt med segeren. Så de var bara att stå och se på när mitt fina flöte försvann uppströms. De var dagens stora bett.

Nu finns det säkert några av er där ute som tvivlar på denna sanna fiskehistoria. Men jag har; "ALDRIG ljugit ett sant ord"......

Hinner även med att vara lite kulturell mellan varven. Här är bilder på ett skapligt boende.
Det är Svaneholms slott. Lite för många rum att städa, annars kunde man ju tänkt sig att bo där..

Ha nu alla en skön sommardag.

Inga kommentarer: