onsdag 13 oktober 2010

Dag tre.

Dag tre började med att jag blev inringd till en viltolycka. De var en älg som hade vart inne i en trädgård och ätit äpple. När han var mätt och belåten, så hoppade han över häcken och rätt i huven på en Volvo. Bilen är säkert körbar, men jag tror inte att jag tänker att köpa den. De bästa är att tjejen som körde bilen inte blev skadad alls. Men man kan säkert ha roligare en morgon utan att få en tjur i framrutan...
Vi spårade i cirka 1,5 kilometer i lina. Den var inte såpass dåliga att den hade sökt sårlega. Jag förstod då på Buck att vi vara rätt nära älgen. En kille hade då sett tjuren halta förbi. Vi släppte då Buck, som strax därefter passerade samme skytt i rätt löpa. Buck tog upp älgen efter yttligare en knapp kilometer. De blev gångstånd som vi inte hörde från där vi stod. Efter totalt cirka 2,5 kilometer så gick tjuren haltande i pass och blev där avlivad.
Skönt när det lyckas. Detta var för övrigt mitt första uppdrag som registrerad eftersöksjägare. Nu fär vi se om man klarar av att fylla i alla blanketter...
När jag kom hem igen så hade Tomas jämte fått upp ko med en kalv. Typiskt, inte skjutbart.
Men på eftermiddagen så fick samme jämte fart på två tjurar och en ko med två kalvar. Den den ena tjuren va en lovlig pinntjur. Den gick i pass och blev fälld. Så nu är vi klara med dom vuxna för iår. Vi ska ut en liten sväng på torsdags morgonen och göra ett försök med att hitta en tvåkalvs ko. Sedan behöver nog både jag och Buck få lite vila..

Inga kommentarer: