fredag 17 december 2010

Djupfryst varar längst, eller hur räven raskade.

Ja, nu verkar allt vara djupfryst. -15 grader när jag gick upp vid fem idag. Men nu har det ändrat sig och blivit mildare. Bara -7 nu, och det har börjat snöa lite lätt igen. Bra, då har vi spårsnö imorgon igen. Kan bli kul och åka lite efter vägarna å spåra lite.

Hade lite planer på att spåra hjort imorgon. Men när jag på väg hem fick se en som gick på ett gärde, så slog jag den tanken ur hågen. Med den skare vi har här nu så tog det honom ungefär en minut at flytta sig 50 meter...
De är nog bäst att dom får vara ifred och bara äta de som dom kan komma över. Balen med ensilage som P.B körde upp förra tisdagen ser ut att räcka i fyra dagar till. Men de djupfrysta potatisar som jag gick upp med i onsdags var redan slut. Och jag som trode att djupfryst skulle räcka länge. Får nog gå upp med en säck till imorgon.
Idag tog jag en liten sväng för att kolla efter lite vilt. När jag var en liten bit in på grannlagets marker fick jag se något som jag inte har sett på länge. Först kom det EN räv i lagom fart över ett gärde. Den såg fin och grann ut. Den smet in i skogen mot öster. Jag hann inte mer än 300 meter så satt det en fin räv till i ett stenhag och väntade på att nån sork skulle komma fram.
De är säkert lika svårt för en räv som en hjort att hitta mat när skaren ligger hård.

Nu när det blir en sån här fin snövinter igen, så skulle man ha en fin rävåtel i ordning. De va med vakjakt på räv som min jaktbana börja i min ungdom. Redan den andra natten som jag satt i vakkojan så fick jag turen att skjuta en räv med en lånad Huskvarna 20 B. Skinnet betinngade då ett värde av hela 250:- De va på de gammla goda tiden...

Såg på Jägarförbundets hemsida idag att det var klart med vinterns vargjakt. Bara 20 stycken iår. Får hoppas att det går lika lätt och bra att få tag dom även iår.
Här är en bild från 2010 vargjakt. Fotot är taget av Peter. Ser kallt ut.
Snart lackar det mot jul....
Ha nu alla en riktigt god helg.

Inga kommentarer: