fredag 11 mars 2011

Speltider.

Så har de då äntligen börjat bli lite vår i våra marker. Hörde att det under veckan som har gått att det har varit synlig den första tranan vid Hornborgasjön.

Men för denna galna tupp tror jag inte att det längre finns några årstider. Han har i minst tre år nu spelat i stort sett hela året. Kan undra var de beror på.. Jag undrar om de finns nån som är villig att forska lite om detta.



Den första galna tuppen på dessa marker dök upp redan för cirka 30 år sedan. Men inte blir väl en tjäder så gammal..


Idag när Zita och jag var ute på tomten och kikade lite, så blev hon stående och lyssnade åt nordväst. Jag hade tidigare under dagen av T.P fått reda på att de fanns tre vuxna älgar cirka 300 meter från vårat hus. Jag sa till Zita att vi får gå dit och kolla. När vi kom upp över berget och såg ut över gärdet i det fallande mörkret, så såg jag att det stod en älg där på cirka 150 meters håll. Vinden låg lite snett från älgen. Jag såg att det inte va den store som T.P hade sett. Men efter en liten stund fick jag se att båda tjurarna stod ute på gärdet. I den rådande sidvinden så kom vi faktiskt in på cirka 100 meter från älgarna. Zita vågade faktiskt skälla fyra skall på på dom på detta håll. Inte illa för en ung tjej som fyller 4 månader i dag..
Hon skällde faktiskt lite på nämda tjäder med idag. Blir de inte älghund av henne, så kanske hon duger till trädskällare.


Hoppas ni också får en trevlig helg.

Inga kommentarer: