fredag 11 september 2009

Älglock.

Ännu en vecka att lägga till hanlingarna. Det rammlar på, snart älgjakt här nere för oss också.

Hitta några gammla bilder i min mobil.

Dom är från oktober 2007. Jag satt i ett fint torn, och kollade efter hjort. Fick se en älg som stod på ca. 200 meters håll.
Jag såg inte om de va en kviga eller en liten tjur. Jag provade att locka lite. Ja visst. HAN kom som ett skott. Han stanna på 80 meter från tornet.
Jag prova å locka lite igen. Jodå, han kom mot mig igen, å stanna på ca 15 meter. Då tog jag denna bilden.

Då fundera jag på hur långt man kan få in dom. Så jag gjorde ett lock till.

Gissa om han fick fart. Han sprang rakt mot tornet. Fick tagit en bild till.


Suddig. Javisst. Men jag blev skraj. Han stanna först under tornet. Jag såg honom inte ens. Han va bara en meter från mig... Jag fick ställa mig upp å ropa till honom. Då kom han fram.

Han stod på två meter å kolla rakt på mig. Jag viftade med både armar och ben, för att få honom att springa därifrån. Han gjorde de till slut. Blängandes på mig, och undra vad jag var för en jävla ko som inte släppte till??

De va då jag bestämde mig för att aldrig mer locka på älg...

De kan ju sluta hur som helst.

Som ni ser är det ingen jättetjur. En barnslig fjoling bara. Men de räcker å få 190 kilo i knät..

Ikväll är sonen på http://www.jagareforbundet.se/alvsborg_norra/Default.asp?path=9295&pageid=12790

Hopas dom får se nåt rådjur.

Inga kommentarer: