fredag 29 januari 2010

Räkna med lördag...

På lördag ska de räknas. Första ska vi ut i hela länet och kolla efter dom stora rovdjuren. Lite synd bara att det alltid blir lika bråttom att få ihop jaktlaget. Lite framförhållning från förbundet skulle inte göra ont.

Under fredag till måndag kan DU även hjälpa till att räkna våra vinterfåglar som kommer fram till fågelbordet. Här hittar du blanketen som du kan fylla i direkt på nätet.

Så här ser det ut på min åtel idag. Tack vare Anders och Peter så har jag fått dit både ensilage och sockerbetor.


De tog bara en natt innan grisen hittade dit igen efter att varit borta ett tag. De ser ut som att ett ton beter inte lär vara mer två veckor där inne på åtel. Jag har idag även vart där med lite mera majs och solrosfrön.



Jag tjärade på detta trä i måndags. Trodde inte att de var så populärt att "skubba" sig med tjära på vintern. Blir till att köpa en liter till..

För min del är det för kallt att sitta ute å vaka gris nu. Men jag har fått rapport om att det lyckades för minst tre jägare i min närhet igår. Kanske grisen är som vargen, att fullmånen drar ut dom till vidderna..? Ni kan läsa om en av dessa jakter här.

Inga kommentarer: