lördag 14 april 2012

Galen.

Ja, helt galen vill jag påstå att denna tjäder är. Jag tror att det är minst fem år som han har hållit låda här uppe i skogen.

Hans förfader började redan på 1980-talet med samma beteende.
Ja, jag är säker på att dom måste vara släkt i rakt nedstigande led.
Men lite kul är de ju. Många fina bilder blir de. Men jag är noga med att påpeka att denna tjäder inte har alla hästar hemma. Man vill ju inte bli en ny Terje Hellesö.
Jag tror att det var på älgjakten 2009 som jag hade närkontakt med honom. Då bara jag in honom på grannmarken. Och de var där jag hittade galningen idag.
Men man måste ändå säga att dom är fina på nära håll.
Huvudet var inte stilla såpass länge att det blev några perfekta bilder. Drog ändå upp ASA-talet på kameran en del.
Klarade mig ifrån hans näbb denna gång, men han har testat sitt gap på mig tidigare....
Fick med honom på lite film också. Den hittar ni HÄR.

4 kommentarer:

Lindsjö taxar sa...

Jättefina bilder! Vi har tjäder på jaktmarken och skall försöka hitta dem. Skall ju vara fantastiskt och se...

Lindsjö taxar sa...

Filmen var ju bra med, sänd den till Jägarförbundets jaktplay...

Miranda sa...

Underbara bilder ♥ Verkligen en fin tupp. Dom blir ju lite galna då dom är kära, men så blir vi väl allihopa =) Björnen brukar gå samma trad varje år, över vårt fiskedamm. Engång var den vid våran ladugård, ca 70 meter från huset. Jag har sett björn sammanlagt nio ggr. och en gång var det en frontation i skogen, då jag hade finsk spesten lös. Då blev jag brun i brallorna kan jag lova dig! Ha en bra dag!

Miranda sa...

konfrontation och spetsen skall det vara =)Är lite trött den här tiden på morgonen (=