fredag 12 mars 2010

Grisigt och återfunnet.

Nu så börjar våren att göra små men välkomna försök att smälta bort den snö som föll i vinter.
Det kommer säkert att ta tid innan alla gupp och hål har läkt på våran väg.
Idag har jag vart en sväng inne vid åteln. På håll så fick jag se att det var alldeles svart kring sockerbetorna som va kvar.
Vid närmare koll så såg man att det vart hjortarna som hade gödslat rätt bra där..

Då får man allt säga att vildsvinen är smartare. Dom skiter inte där dom äter..
Vid tjäreträdert där inne så hade det fakiskt vart en eller fler grisar nu under några nätter. Då de har vart livligt med trafik vid saltstenen så tog jag med en ny dit upp.
Kan undra om den här är bättre än en vanlig???



Då jag under några veckor har vänt upp och ner på hela torpet, för att leta efter min kamera, så undra A-L i går om jag inte brukar ta med den in till kojan när jag vakar Gris. Jo visst.
Men jag har ju inte vakat gris på en månad.!!



Till slut fick jag vika ner mig och gå på hennes tips.
Säg inget till henne, men hon hade rätt. Den låg i vakkojan... Så nu ska här tas kort ivår.

Det börjar faktiskt komma fram lite vårvatten i våran bäck strax här inntill. Gott att se, då får dom vilda lite att dricka med.

Fick tagit ett kort på vårat fågelbord med på vägen in till värmen. Den är gjord av mig, och rymmer 12 kilo solrosfrö. Det räcker en knapp vecka nu.
Var ju även tvungen att kolla om både spridare och kamera fungera som dom skulle..



2 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för tipset att det gick taxi från Sollebrunn mitt i natten

Unknown sa...

Ja, våren måste vara på G, när man blir varm av å skjuta på banan.... Eller kan det bero på kommunens sämsta kondis??....