lördag 29 januari 2011

Snabba skott.

Idag fick man vara med på älgjakt på för mig helt nya marker. Jag släppte Buck vid halvnio tiden. Terängen var lite väl kuperad för en dåligt tränad hundförare. Kämpade mig trots allt uppför den ena höjdkurvan efter den andra till bergets topp. Väl upp där så tog Buck upp bara cirka 150 meter framför mig. Älgarna hade ju redan koll på var jag fanns, så dom drog iväg med en gång. Men dom lyckades hitta rätt ner på jaktledarns pass. Med ett skott på rimligt håll fick han stopp på tjurkalven. Grattis Sven till den.


Buck fortsatte effter kon, så jag smög upp på ståndet och kollade. Då innkallningen inte har lycktas ge några större poäng på dom jaktprov jag har gått med Buck, fick han hålla på medans kalven släpades fram till bilväg.

Efter detta så uppstod det ett visst blodsockerfall hos några av jägarna. Tur då att en av passkyttarna hade med en blåbärstårta från Ritz i ryggsäcken.


Just när Johan fick fart på elden, så släppte Buck och jag kopplade honom på samma plats som jag hade släppt. Efter de så smakade Johans ärtsoppa med tillbehör perfekt i skogen.
Tack Sven och Johan med fler för en mycket trevlig jaktdag på era marker.
Ha nu alla en trevlig lördag!


5 kommentarer:

Anders sa...

Ser ju ut som ni hade en trevlig jakt dag, grattis till kalven :)

Johan sa...

Tack själv Dan. Gôtt att Ni kunde komma Du o Buck.

Anonym sa...

Så här brukar vi ha det under våra jakter. Snabb jakt och sedan focus på maten. Tack för en trevlig dag. Från tårtmannen.

Kvistabo´n. sa...

Japp Anders, De va en mycket trevlig jaktdag.

Haha, Herr Anonym. Tack för tårtan.. :)

Fredrik sa...

Grattis till bra jakt och fälld kalv. Verkar som att Buck jobbade fint på ståndskallet med.