onsdag 5 januari 2011

Växthusefekten?

God fortsättning på de nya året hoppas jag att ni alla får.

Idag fick jag lite mer uppgifter från våran väderobservatör. De blev som vi alla trodde, den kallaste december på mycke länge. 31 frostdygn, och 23 dygn med -10 eller kallare.

Medeltempen blev -8,3 mot förra rekordet som löd på -7,2 1981. Och snö i skog och mark alla dagar under månaden. Vist har vi alla gott av den globala uppvärmningen!?

I Sollebrunn har vi inte någon Julbock, men väl en ståtlig gran mitt i byn.. Jag tror att våran "borgarbrandkår" har satt upp en varje år i minst 50 år. Heder till dom.






I alla dessa år har den klarat sig från åverkan. Men i mellandagarna var det några nattvakna killar? som lyckades såga ner den med en vanlig handsåg, enligt AT.
Strakt gjort! Hoppas ni hade krafter kvar dagen efter...

Idag har jag också lyckats med konststycket att yxa till ett par skidor.
Nja, jag var på en överskottshandel på andra sida skogen och fick köpt mig ett par gammla "Vita Blixten" Fick rena nosstalgikicken av dom. Hade äran att få framföra ett par sådana fina exemplar under lumpartiden när det begav sig. Nu ska vi bara hitta valla också, så lär dom säkert fungera fint.
De fanns även en pulka där från samma tidsepåk. Men den har jag inga ljusa minnen av, så den fick stå kvar. Jag framförde en sån ihop med en kolega, och vi gjorde en praktvurpa som dom säkert än idag talar om på K3.. Eller att vi kommer närmare på deta klipp?

Ha nu alla en riktigt trevlig Trettondags Afton.

2 kommentarer:

Anders sa...

Detsamma till dig och de dina :)

Unknown sa...

Läser detta nu efter jag kom hem från dig.Pulkan behövs att dra hem vargen med så den får vi nog skaffa.Ramlade faktiskt när jag gick ur bilen nyss så jag kanske inte kan åka med.Stukning troligtvis foten känns varm.