fredag 7 januari 2011

Valla allà Kalla?

Då jag har fått en inbjudan att få vara med på en jakt nästa lördag, så krävs det ju att man är förberedd. Jag var ju härom dagen och köpte ett par gammla armèskidor. Dom var helt ok för de priset. Men då jag inte har vallat ett par skidor på dom sista 30 åren, så fanns det ju ingen valla att finna i detta hemmet..
Så idag fick de bli en sväng till den stora stan Thn för att finna en sportaffär som kunnde tänkas ha lite valla i lager. Inga problem. När jag kom in på Team Sportia så hitta jag genast en kille som tyckdes vara hemma på det här med att valla.
Jag framförde mitt öskemål om att köpa lite fästvalla till ett par gammla träskidor.
-TRÄSKIDOR?, frågade den unga killen. Han tittade frågande på mig som om jag kom från en annan tidålder, och jag förklarade att faktiskt så gör jag ju de.
Han fick iallafall sållt en fästvalla och lite glid till mig.
Så nu har jag köpt valla för minst lika mycke som jag gav för skidorna. Nu ikväll har jag efter alla konstens regler som jag känner till, fått vallat mina skidor. Tog en liten sväng nyss, och glidet var perfekt. Kanske kunnde fästet varit lite bättre, men de är nog ok i ospårad teräng. Jag ska ju inte utmana Kalla med dessa skidor..

Ha nu alla en trevlig fredagskväll.

3 kommentarer:

Anders sa...

Ha ha ja ibland känner man sig som man kom från stenåldern :)
Trevlig helg till dig också

Kvistabo´n. sa...

Vist är de så Anders. Men jag tror att skidorna är klara för jakten den 15 nu...

Annika sa...

Hade du inga stearinstumpar hemma? Det vallade vi träskidor med förr!