lördag 21 februari 2009

Jakt.

Så har man då varit ute på älgjakt igen. I ett angränsande älgskötselområde, Viskebäcken´s, har dom kalvjakt till sista februari. Vi var några tappra jägare som gick ut på morgonen. När jag stod opp ur sängen klockan 06.00, så visade termometern på -14,8... Jag hade då vissa planer på att ringa till Anders och säga att det är för kallt för Buck..
Den steg dock ganska snabbt till behaglig temperatur. Vi gick igenom två såtar. Det fanns dock inga färska älgspår i någon av dom.

Jag hitta just en gammal bild i mobilen som jag tog i Björkemad, när Andreas skulle klippa gräset där i augusti. Björkemad är ett gammalt torp, som är byggt på 1860 talet, som vi har som jaktstuga. Andreas kliar sig i huvudet, och undrar hur han ska komma över "greseböket". Men nu ikväll behöver vi inte fundera på att klippa gräs. Det snöar en hel del nu. Får se om vi kommer ut imorgon.. Skulle vara skoj och se var alla älgar står. Jag tar nog en sväng innåt skogen och kollar efter liter älgspår på sönndagen..

Vice ordföranden i Stora Mellby LRF ringde ikväll. Han hade ett förslag på datum till mötet med markägare och jägare här i Mellby om hur vi ska hantera grisera. Han vill hyra en liten lokal, men jag hoppas och tror att det kommer minst ett hundra personer. Jag kommer att lägga ut datum och plats här senare.

Inga kommentarer: