fredag 27 februari 2009

Smygjakt.

På torsdagskvällen fick jag en liten stund över. Efter att jag hade kommit hem och ätit en god middag, som min fru hade lagat, så tog jag tag i min 30-06 och smög iväg för att kolla efter hjort vid halvsex tiden.
Jag hade som mål att nå en inäga innan klockan sex. De är bara en halv kilometer dit, så jag trodde nog att jag skulle hinna....
Redan efter 100 meter, när jag precis hade fått upp farten, fick jag se en hjorthind som gick på våran viltåker. Hon såg mig med........

När jag började att närma mig jaktstugan, sakta jag in och smög så gott det gick. När jag rundade stugknuten fick ja se en flock på 8 hjortar. Spanade över dom snabbt. Såg en mindre hind som stod bra till.
Den blev på plats.. Laupa Mega än en gång.

Andreas var snart på plats och hjälpte till. Vi tog den till slaktboden där Erik B. redan stod och väntade. Andreas fick god handledning av Erik, som är klart bättre "pedagog" än mig..
Andreas klarade av att med kniv, få av både ben och huvud.



Idag, fredag, så va jag inne i kommuncentrat och handlade lite. Köpte en påse majs, som både gresen och hjorten gillar. Jag köpte även lite grejer till en fodertrumma. Tunnan har stått i vårat garage länge, men nu ska den ut till åteln.
Köpte 3 meter kätting för 105:-. Ett spett får stå i andra ändan av länken. De har jag skaffat på skroten, BMJ, för flera år sedan för 80:-. På lördag ska jag och Andreas borra hål i tunnan och sätta ut den på åteln. Hoppas den fungerar som alla andra säger..
Kan undra hur stora hål man ska borra??

3 kommentarer:

Isac´s JaktBlogg sa...

Grattis till hjorten! Säga vad man vill om olika vilt, hjort är bland det bästa man kan äta i klövviltväg...

Kvistabo´n. sa...

Helt klart. Men en liten gris på 20-30 levandevíkt är mumma de med.. / Kvistabo´n

XJAKT sa...

Grattis till hjorten och synd på älgen.

En välhängd råbock i november är inte helt fel!