fredag 26 februari 2010

"Övsadrôp" å fågelsång.

Äntligen, för första gången på två månader, så har kvicksilvret stigit över nollpunkten. Nu när vi har haft en riktig vinter, så är det välkommet med lite "Övsadrôp". Men det kommer säkert att bli en del att skotta igen, när snön rasar av taken. Det har vart uppe i hela 5 plus här i dag. Inte att undra på att talgoxen börjar spela sina glada toner.



Jag har under året sammlat på mig lite brädbitar, som jag ska försöka få ihop till fågelholkar. Har under åren gjort nåt hundratal med holkar. Men dom blir snart bebodda. Först där är talgoxen.
Senare på våren kommer den svartvita flugsnapparen och "vräker" talgoxen. Då vill det till att det finns fler holkar...
Under 2009 hade vi dock inte en enda svartvit som häckade i våran trädgård. Lite märkligt tycker jag de är, för andra år har det vart minst 4 par i närheten här. Får hoppas att dom kommer att tycka om mina nya fina holkar.
Annars går dagarna sin gilla gång. Har idag lagt ut havre och solrosfrön till fåglarna. Den mesta havren äter rådjuren upp, men dom är välkomna gäster i våran trädgård. A-L såg igår fem stycken under fågelbordet.
Hoppas att ni alla får en trevlig och god helg.

1 kommentar:

Fia sa...

Sv: Jo rökning är ett h-vete.. Giftigt och samtidigt luktar det skit! Men gott är det.. tragiskt men sant ;P