fredag 1 juli 2011

Huskur!

Då man vid denna årstid helst skall jaga gris på åkrarna och det inte har vart nåt besök på grisåteln på snart en månad, så visade de sig att vakkojan, efter att den stått tom i snart en månad hade fått nya hyresgäster. När jag fällde ner skjutluckan så möttes jag av myrornas krig. På en månad så hade dom stackars myrorna lyckats med att få i hop en hel liten stack i kojan. 1234 myror han jag räkna till. Och barren som dom hade lyckats få ihop fyllde en hel 10 liters hink.

Vad jag förut bara har läst om i gamla böcker fick jag själv känna på idag. När jag stack in huvudet i kojan genom skjutluckan å var lite förbannad på att den va full me myror, så va jag glad att Bjärke Optik hade försett mig med ett par glasögon. För så mycke myrsyra har jag nog aldrig fått ta emot. Efter bara 3? sekunder så sved det i pannanan som efter en heldag med sol vid havet.
Jag vill minnas att Anders Erik Malm skrev i Land på 1970-talet att man kunde vända en hård WASA-knäcke mot en myrstackå få myrsyran som ett pålägg på mackan. De skulle bota dom flesta åkommer. Har även läst att dom med "röggmatisten", som Åsa-Nisse säger, lär bli botade om man sätter sig naken i en myrstack.
Nån som vill komma ock prova?? Jag vet en bra stack...

Hoppas att ni fick se Ola Melkersson i ett fint program som visades på SVT 24 nu sist.
Tyvärr så tycks den inte visas på Svt Play.

Inga kommentarer: