lördag 31 december 2011

Älgförvaltning i förändring.

Så har vi snart lämnat 2011 bakom oss. Jaktligt har de för min del vart ett spännade år. Redan i maj så hade jag turen att få fram en skaplig galt på åteln.
Sedan förflöt sommaren utan några större missöden. Fick i alla fall äran att få se en havsörn på nära håll.
Så när vi kom in i augusti så fick jag lov att sitta på ett fint pass i en viltrik mark. Första gången som jag vakade kronhjort så tog det bara drygt en halvtimme inan jag fick ett bra läge på en kronhind.
Filén av den samma ligger på bordet nu i kväll. Tror inte att de kommer smaka bäver precis.
Och i september "fick" jag pass 10 i Jämtland.




Inge fel på de passet inte.
Ser också att mina blogginlägg minskar med cirka 20% per år. Ska försöka bättra mig på den punkten.

I och med att 2011 slutar, så är det även slut på de gamla älgjaktssytemet.
B-licenser är nu mera ett minne blott. När de infördes 1976 så skull dom "finnas under en övergångs period"".. Inte dåligt med en övergångs period som varar i 35 år.............
Nu får vi bara hoppas att när vi "ringer in de nya" att de blir något bra av detta. De pratas om höga fällavgifter, men jag inte lyckats se nån stans vad det kan tänkas bli. Får väl hoppas att markägarsidan är med och finansierar det hela nu när dom ska ha utslagsrösten i älgförvaltningsområdena. Läste även att felprocenten i skötselplanen sänks från 20% till 10%. Ska nog inte vara några problem med det inom PR. Mellan 2006 till 2010 låg vi på 100%. Blev dock en liten miss i år då vi bara lyckades fälla 98% av dom tilldelade vuxna älgarna.....

Vi har från 2006, då vi sköt 31 älgar, även lyckats med att höja avskjutningen till tre gånger så många älgar. Hitills iår så har vi fällt 85 stycken med en kalvprocent på 52%, och kanske kan bli några kalvar till innan jakten är slut. Gå gärna in på www.viltdata.se och leta upp PR-Älgskötsel under Alingsås i Västra Götalands län.





Foto: Christer Gustafsson.



Vi har också lyckats höja kvaliten på tjurarna. Så dom flesta som springer i skogarna nu är av lite bättre kaliber än denna glada tjur.



Nu önskar jag er alla ett gott slut på 2011, och ett riktigt



GOTT NYTT 2012.

Inga kommentarer: