lördag 4 juli 2009

Den STORE?

Nu finns han på bild. Här ser man bara ögonen, men han ser stor ut. Han fastnade på två bilder, sedan är han borta. Jag tror att Peters kamera låter lite. Men har dom vant sig med att det ljuser hela natten igenom, så klara dom säkert ljudet från kameran med till slut. Hoppas han vågar sig tillbaks. Jag tror att han åker med nästa vecka..

Idag har jag varit nere vid fotbollsplanen, Brynet, och kollat lite fotboll. Företagscupen annordnades där. Mina kollegor från "Betongen" lyckades komma tvåa i detta mästerskap. Grattis. Men ni borde vunnet.. Ni var ju det bästa laget.

Gå gärna in på dessa sidor. Bernhard Nordh är en av minna stora idoler. Jag har kanske inte läst alla hans böcker, men de som handlar om folket i Marsliden har jag nog läst de flesta. "I Marsfjällets skugga" var den första jag läste. Jag tror att det var 1985 som jag åkte förbi trappforsen och var inne vid Marsliden och vände. Jag ska dit igen, och gå hela vägen till Marsfjällets topp. Kan undra hur långt det är..

http://www.bernhardnordh.nu/

http://www.bernhardnordh.nu/Joel Bernhard Nordh, svensk författare, född 19 april 1900 i en fattig statarmiljö i Björklinge, Uppland som utomäktenskapligt barn till en piga. Död 9 augusti 1972 i Uppsala.
Nordh var fackligt aktiv inom Syndikalisterna och arbetade som sågverksarbetare, skogsarbetare och rallare på olika ställen i Norrland. Efter en arbetsskada vid 26 års ålder började han att författa, först noveller och senare även romaner.
Nordh var en självlärd författare som tog korrespondenskurser i svenska. Han vann 1935 två novellpristävlingar. Bernard Nordh kom att bli en välläst författare främst genom att många av hans böcker utgavs i stora upplagor i Folket i Bilds bokserier. Romanerna var lättlästa och mustiga berättelser om nybyggare i Jämtlands och Västerbottens fjälltrakter. Tre av hans böcker har även filmatiserats.
Nordhs biografi har skrivits av Matts Heijbel och gavs ut 1977 under titeln Boken om Bernhard Nordh av B. Wahlströms bokförlag.

2 kommentarer:

Ordcorn sa...

Då kan du passera Sven Duvas torp på vägen, eller besöka hans grav i Vilhelmina, Zackarias Bång står det på stenen.

Unknown sa...

Det är nog inte ljudet från kameran utan ljuset de tittar på trodde en del sakkunniga igårkväll