fredag 3 juli 2009

Semester och en älgskank..

Så var det då äntligen semester.
Det är alltid lika skönt varje år som sommaren kommer med blomning och värmebölja, som vi har haft den sista veckan.
Åkte förbi Peter´s gärde på vägen hem idag. Vete i förgrunden och, som jag tycker, den gula fina rapsen i bakgrunden. Vist är det nått speciellt med raps. Den ger mat och näring till det vilda när den växer. Och när den väl blir skördad så ger den mat och olja till oss. Hoppas bara de blir en god skörd.
Längst bort till vänster hade Peter höstraps, jag tror det var 2001. Den hösten gick det 15 älgar där. Han har de på film, så ni ska inte tro att jag hittar på..Jag har lånat Peters åtelkamera ett par dagar. De fanns gris på den redan efter ett par dagar. Dom tycks inte alls ha ont av belysningen som jag har satt upp. Dom bilderna finns på hans minneskort... Jag flyttade kameran lite igår. Jag testade mig fram lite. Djuren får vara 10 meter som längst bort för att aktivera kameran.


Denna "älgskank" gick förbi i natt på ca: 2 meter. Kan undra om de är den tjur som jag såg på gärdet innan jaktstugan för ett par dagar sedan. Den såg rätt skaplig ut. Kan nog bli en 9 taggare minst. Magra ben. Synd att han inte ville visa upp sig i kameran...

Såg två nere vid byn i söndags. Dom var också inom 4-8 som vi ska spara till hösten, om styrelsens förslag går igenom. Fast den store som jag såg där, kan bli en 10-14 taggare Men då hoppas jag, att han klarar sig ändå. Det är skoj å få se all dessa fina tjurar som vi under tre år har lyckats få fram med, som jag tycker rätt enkla medel.

Vi har bara skjutit pinntjur under dessa år.



Jag har nog redan nämnt det här på bloggen, men vecka 29 bär det av till vackra södern . Vist är de fint där nere. Här är en bild från Ravlunda. Kallt vatten, men fin strand.

3 kommentarer:

Unknown sa...

vad åtlar du med eftersom du får in älg. Prata föresten med Peter han visste inget om nån flytt av kamera

Kvistabo´n. sa...

He he. Man måste inte prata om allt... Älg finns de ju så himmla många, så dom behöver ingen särskild mat..

Anna-Sara sa...

Hej! Vilka fina bilder du lagt upp. Tänk att rapsen kan vara så gul! Pälanne -det är potatislandet det :) Ha det bra du också!